În cadrul evenimentului Bright Future Banking organizat de JURIDICE.ro la Camera de Comerț și Industrie a României, am avut onoarea și oportunitatea de a prezenta viziunea Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar – Bancar, despre viitorul profesiei juridice în banking, prin intermediul colegului nostru, Mihai Rotaru.
Concluzia prezentării este că, pentru a discuta despre „Bright Future of Legal in Banking”, juristul de banking al viitorului trebuie să se reinventeze, și, ghidat de următorul “portret robot”, să devină de 4 ori mai bun, respectiv:
1. Bun profesionist al dreptului, puternic ancorat în cunoașterea tehnică juridică și pasionat de profesia aleasa, căci fără pasiune nu avem vocație și nici nu putem discuta despre o veritabilă carieră juridică.
Baza este cartea – ai carte ai parte, iar acest pas nu poate fi sărit sau compensat. Aici o relevanță deosebită o are atât calitatea profesorului cât și sârguința (autodisciplina și autonomia) studentului.
2. Bun cunoscător al specificului industriei (nișare și specializare).
Nu poti să ai o perspectivă de ansamblu fără să stăpânești concepte elementare de business specifice industriei pentru care practici dreptul.
Juristul viitorului trebuie să aibe spirit antreprenorial/intraprenorial, să fie un explorator curios și să se întrebe permanent:
- „care vor fi de fapt problemele de business pe care eu, ca jurist, le voi putea rezolva?”, conștientizând faptul că nu există dileme juridice de dragul „filozofiei juridice” ci doar dileme de business care implică întrebări și lămuriri juridice;
- „ce e important pentru clientul intern?”, dar, și mai relevant, „ce e important pentru clientul nostru extern?”;
- „ce competențe trebuie să dobandesc?” și „ce tehnologie este necesară pentru a oferi cele mai bune soluții?”.
Răspunzând la aceste intrebări juristul nostru va dobândi capacitatea de a identifica trendurile curente și de a estima impactul și relevanța acestora, precum și abilitatea de a gestiona și transforma în oportunități riscurile prezente.
3. Bun cunoscător și utilizator al tool-urilor digitale.
Nu trebuie să avem rețineri sau temeri referitoare la utilizarea instrumentelor digitale, scopul acestora fiind să aducă plus valoare activității noastre, nu să ne înlocuiască pe noi ca actori principali ai activității.
Orice sarcină repetitivă trebuie şi va fi automatizată în viitorul apropiat, iar utilizarea instrumentelor digitale ne va oferi nouă timp suplimentar (cea mai prețioasă resursă) pentru raționamente mai sofisticate, rezolvarea unor spețe mai complexe, studiu individual si dezvoltare personală sau chiar alocarea acestuia propriei persoane, recreerii și reflecției.
Tradus altfel, procesul de digitalizare tinde să ne ofere un asistent sau un partener digital, un fel de Watson digital pentru Sherlock, juristul modern.
4. Bun ca om, respectiv să aibă abilitatea de a excela în “calitățile” umane:
- Capacitatea de a lucra în echipă, de a empatiza cu omul din fața ta (să nu-i spunem contrapartidă) și de a oferi solutii câstig – câstgi (win-win).
- Vor face diferența capacitatea de empatizare și înțelegere a motivației și nevoilor colegului, clientului sau reprezentantului acestuia, în contextul în care mare parte din procesul activității juridice (negocierea, expunerea punctelor de vedere, contractarea, dezbaterea ș.a.) va avea loc indirect, la distanță, prin aplicații care mijlocesc conectarea umană.
- Capacitatea de a-și păstra în orice împrejurare verticalitatea, de a da dovadă de caracter și de a discerne “fake-ul” de real, întrucât jurstul trebuie să-și păstreze o calitate primordială – Aceea de gânditor critic, respectiv de persoană chemată să ofere încredere semenilor săi.
Această ultimă trăsătură va fi una critică pentru orice profesie, pentru juriști în general, dar mai ales pentru juristul de banking, care va revendica de la viitor relevantul rol de #TrustEnabler (așa cum îmi tot spune cu încredere un coleg de breaslă, priceput în materie de digital și user experience bancar).