De curand am primit onoranta invitatie de a ma alatura initiativei Tech Emerging Europe Advocates, parte a comunitatii Emerging Europe (www.emerging-europe.com). Lansarea oficiala a programului a avut loc pe data de 24 noiembrie 2020, on line, in prezenta “unicornilor” si investitorilor in tehnologie din regiune. M-am bucurat sa constat ca printre acestia se afla si companii romanesti, devenite globale, precum UI-Path. Toti vorbitorii au subliniat ca pandemia a accelerat adoptarea tehnologiei in toate domeniile de activitate, cu impact asupra vietii noastre. Tehnologia ne va schimba tuturor viata in bine, iar Inteligenta Umana va coexista cu Inteligenta Artificiala.
Tehnologia va avea un rol determinant in cresterea stabilitatii industriei bancare, post- Covid. Tehnologia va permite bancilor sa recastige stabilitatea pre-pandemica si sa faca fața consecințelor transformarilor care vor urma in anii urmatori. Industria bancara s-a adaptat la socul initial al pandemiei si a ajuns la un moment decisiv in care trebuie sa investeasca in tehnologii care o pot ajuta sa se transforme in mod durabil, pentru a explora noi modele de afaceri. In timp ce unele banci si-au concentrat atentia timp indelungat asupra rentabilitatii investitiilor, acum au inceput sa treaca la urmatoarea faza a transformarii, analizand reziliența operationala bazata pe adoptarea tehnologiei (cloud-ul fiind deja avut in vedere din ce in ce mai mult).
Intrebarile la care toate bancile vor trebui sa raspunda in perioada imediat urmatoare sunt: cum vor genera din nou rezistenta si impulsul pentru a derula/sustine afacerile care existau in era pre-Covid? De asemenea, ce investitii trebuie să faca pentru a-si asigura sustenabilitatea modelului de afaceri in viitor? Desigur, transformarea agila și abordarea clientilor 360, sunt domenii cheie pe care se concentrează acum toate bancile, indiferent de dimensiune, mai ales ca vanzarea de produse si servicii traditionale/abordarea clientelei “fata in fata, fizic”, nu mai reprezinta o optiune. Bancile evoluează spre a deveni consilieri de încredere și furnizori de produse si servicii digitale pentru clienti, la “un click distanta”.
Banking-ul virtual, on-line onboarding, mobile banking, internet banking, e-wallet, loan origination, nu de mult “neologisme”, devin o obisnuinta in limbajul bancar, consacrat. De asemenea, pe langa abordarea digitala a clientei, tehnologia, inteligenta artificiala (machine learning, robotic process analysis, data mining) isi fac loc tot mai des in activitatea de zi cu zi a functionarilor bancari. Astfel procese care pana nu demult se efectuau manual, repetitiv, cu implicarea unor resurse de timp si bani, foarte generoase, dar cu profitalibilitate scazuta, sunt inlocuite de tehnologie.
Este o certitudine ca industria bancara va iesi mai bine echipata tehnologic din pandemie decat era in era pre-Covid! Provocarea pe care o vor avea bancile din Romania este cat de dispusi atat sunt clientii cat si angajatii sa faca parte din acest “digital ecosystem” si cat de repede se vor adapta la noile tehnologii?!
Mirela Iovu, PhD, MBA, Presedintele Asociatiei Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar Bancar din Romania